ZOMERAVONDCONCERT 4 JULI 2024

Donderdagavond 4 juli heeft Tavenu haar zangseizoen afgesloten met een ongedwongen en gezellig Zomeravondconcert in het repetitielokaal het Dorpshuis te Dinteloord.

Voor een bomvolle zaal opende nieuwe voorzitter Tiny Reink de avond met het welkom heten van de gasten van dit jaar. Het koor “De Parel Vocal Groep” uit Fijnaart. Een popkoor met een grote voorkeur voor ballads, begeleid door piano. Een ander genre dan het a capella repertoire van Tavenu.

Een optreden brengt altijd wat extra spanning met zich mee, maar dit concert was voor Tavenu extra bijzonder en speciaal. Na 5 maanden gerepeteerd te hebben onder leiding van nieuwe dirigent Miguel Ángel Santaella, was het nu tijd om het gerepeteerde aan het grote publiek te laten zien.

Miguel noemde dit zelf een transitieconcert. Van oud naar nieuw. Omdat de repetitietijd te kort was om nieuwe nummers te brengen is er voor gekozen om reeds eerder gezongen stukken opnieuw in te studeren en te perfectioneren.

Het vaste publiek kon duidelijk de verandering in koorklank horen. Maar zag ook hoe de energieke Miguel al zijn enthousiasme in het dirigeren van zijn koor stopte en ze liet stralen.

Bij het stuk ‘May it be” van ENYA vielen letterlijk monden open in het publiek en was het muisstil. Maar bij het swingende ‘Zomaar’ van Jetse Bremer. Ging niet alleen Miguel swingend dirigeren, ook konden de zangers het publiek zien genieten met een brede glimlach.

De Parel Vocal Group kon helaas met minder leden optreden dan normaal, waardoor er wat liederen veranderd waren in het programma en minder stemgroepen voor sommigen nummers beschikbaar waren.

Het publiek had dit echter niet door en er werden prachtige liederen ten gehore gebracht. Mooie ballads zoals The Rose en Love changes everything. Na de pauze werd er afgesloten met wat meezingers zoals Obladi oblada en bij Brabant van Guus Meeuwis gingen de handen in de heel de zaal de lucht in.

Na afloop waren beide koren meer dan tevreden over hun optreden. Dirigent Miguel was aangenaam verrast over hoe zijn koor, zijn instrument, net dat beetje extra had gegeven tijdens het optreden. Iets wat typisch is voor Tavenu..

Er werd nog lang nagepraat en geproost op de zomer en alle toekomstplannen van het koor Zo gaat Tavenu 14 september naar Haarlem voor deelname aan het korenfestival Korenlint.