Dirigent

Vanaf 1 februari 2024 staat T.A.V.E.N.U. onder leiding van Miguel Ángel Santaella

Geboren in Caracas, Venezuela. Na vele jaren van lessen in compositie en koordirectie bij gerenommeerde docenten op drie continenten, behaalde hij zijn Master in Muziek in Compositie aan de CODARTS, Hogeschool voor de kunsten in Rotterdam, twee jaar na zijn emigratie naar Nederland.

Hij stond aan het begin van enkele van de meest gedurfde koorprojecten, voor die tijd, van Venezuela: Eduardo Plaza Aurrecoechea Chamber Choir (3e Prijs, National Choir Competition 1998); Diseño Vocal FAU UCV Choir; Sies Seis (Bronzen Diploma, Vokal.Total Graz, 2007) en Vocalia (digitale EP Soñando a Venezuela genomineerd als Beste Zuid-Amerikaanse Opname bij Contemporary A Cappella CARAwards 2013).

Momenteel houdt hij zich bezig als freelance componist en arrangeur en diverse andere projecten welke nog in ontwikkeling zijn.
Daarnaast dirigeert hij verschillende koren en koorprojecten.

Miguel is al erkend als een van de belangrijkste Venezolaanse hedendaagse componisten. Voor zijn uitstekende werk heeft hij verschillende prijzen en erkenningen ontvangen in Venezuela (diverse nationale compositiewedstrijden tussen 1996 en 2010), Nederland (2de plaats, Grote Arrangeerwedstrijd, Ricciotti Ensemble 2015 met Laudatio) en Japan (Honorary Mention, Japan International Choral Competition 2021 met Deus Caritas Est).

In Nederland ontving hij ook opdrachten van het Pedagogisch gezamenlijk programma van CODARTS/Ricciotti Ensemble (2016) met TruncoTranco, AKOM ensemble voor Woordnacht Festival (2018) met Jazz Indigo, en de Beroepsvereniging van Improviserende Musici-50 Jaar compositieopdracht project BIM Lustrum (2021-2022) met Across.

Hij onderzoekt en geeft lezingen over de interacties tussen stem, koormuziek en jazz over de hele wereld sinds 2009, waaronder het 11th World Symposium on Choral Music in Barcelona, 2017; het 10th International Symposium on Traditional Polyphony in Tbilisi, 2020; en Jazzedú Jazz OnlineCamp in Cancún, 2021.

Zijn opgenomen werken tot op heden omvatten digitale releases voor Vocalia (Soñando a Venezuela, 2013), Sies Seis (Güaréver, 2007-2018), Caffeine (On Xmas, 2016) en zijn eerste vocale jazz soloalbum (Miguel, 2020). Het resultaat van het werk in opdracht van BIM is ook gepubliceerd als een live-opname (Across, 2023)